عملیات نجات کنسول‌های ‌بازی (( فروم ))

(سرنام Electronic Entertainment Expo) از جمله‌مهم‌ترین رویدادها در‌عرصه سرگرمی‌ها یا بهتر بگوییم بازی‌های دیجیتال ‌است‌. از آنجا ‌‌که بحث اصلی در E3  امسال‌، رقابت سه شرکت مایکروسافت‌، سونی و نینتندو از یک‌طرف و صحبت فراوان درباره فناوری سه‌بعدی از سوی دیگر بود شاید بتوان « 3 »  را به معنای جدال سه غول ‌مایکروسافت‌، سونی و نینتندو یا  تکیه فراوان بر‌فناوری سه‌بعدی‌ تفسیر‌کرد‌.

کنسول‌ها، ابزارهای‌دستی‌، فناوری‌سه‌بعدی‌، کارت‌های‌شبکه مناسب برای بازی‌های آنلاین و‌حتی ارائه‌کامپیوترهای قابل‌حمل با قابلیت اجرای بازی‌های سه‌بعدی موارد مهم E3 امسال بودند. دراین نوشته سعی‌شده به هر یک از این حوزه‌ها اشاره‌ای‌‌شود‌: کنسول‌ها‌، ابزارهای‌قابل حمل‌، کنترلرها، بازی‌های مبتنی‌بر کلاود کارت شبکه و کامپیوترهای قابل حمل ویژه بازی‌های سه‌بعدی.


http://shabakeh-mag.com/Data%5CGallery%5C2010%5C11%5CE1_s.jpg کنسول‌ها

انتظار نداشته باشید با نسخه‌جدیدی از اکس‌باکس یا پلی‌استیشن مواجه‌شوید‌. به‌ظاهر تا عصاره این کنسول‌ها کامل کشیده نشود و همه روش‌های استفاده از آن‌ها و به‌کارگیری افزونه‌ها پیاده نشود، کنسول‌جدیدی (‌واقعاً جدید‌) ارائه نخواهد‌شد. مایکروسافت دستی بر سر و روی کنسول خود کشیده و ویژگی‌هایی به آن افزوده‌است‌ ( شکل‌1‌)‌.  اکس‌باکس جدید کمی جمع و جور‌تر و کم سر‌و‌صداتر شده (‌ویژگی تازه‌ای که مایکروسافت از آن به‌عنوان Whisper Quiet یاد می‌کند‌)‌ و قابلیت وای‌فای و 250 گیگابایت هارددیسک نیز به آن افزوده‌شده‌است. دکمه‌های‌لمسی‌،سازگاری با Kinnect، دیگر محصول جدید مایکروسافت، (که در ادامه به آن  خواهیم پرداخت)و استفاده از تراشه 45 نانومتری از دیگر ویژگی‌هایی است که برای نمونه‌جدید‌عنوان‌شده‌است. این‌میزان ظرفیت‌ هارد برای دانلود و ذخیره فیلم‌های HD‌، بازی‌ها‌، افزونه‌های‌بازی‌ها‌، موسیقی و مواردی از این‌قبیل بسیار مناسب است. وای‌فای توکار هم  قابلیت اتصال به Xbox  Live‌ را فراهم‌می‌کند. اما در‌باره PS3 شرکت‌سونی، ارائه اختصاصی بازی‌هایی نظیر God of War ، Heavy Rain و Uncharted همچنان PS3 را به‌عنوان یک‌مورد استثنایی برای بازی دوستان حفظ‌کرده‌است.‌ 35‌‌میلیون ‌PS3 با‌قابلیت ‌پشتیبانی از فناوری های سه بعدی از یک‌سو و ‌تلویزیون‌های سه‌بعدی سونی ‌نظیر Bravia  از‌سوی دیگر این شرکت را در موقعیت ممتازی نسبت‌به سایر رقبا قرار داده است.


 در واقع، سونی تنها شرکتی است که این‌گونه بر گستره‌سه‌بعدی ‌(‌از کنسول تا نمایشگر‌) تسلط‌دارد‌.در همین زمینه،  نمایش‌دموی سه‌بعدی  Killzone 3  سبب هیجان حضار‌شد.  Gran Turismo 5 یکی دیگر از عناوینی است که به‌طور سه‌بعدی عرضه‌خواهد‌شد.

 

ابزارهای قابل حمل

عده‌ای از ‌افراد‌ معتقدند ‌عمر PSP (‌پلی استیشن قابل حمل‌سونی) به‌پایان رسیده است. این‌در ‌حالی‌ است‌که عده‌ای دیگر از جمله مسئولان سونی چنین نظری‌ندارند‌. ابزارهایی نظیر‌PSP می‌توانند همه‌جا همراه کاربر باشند و همین دلیل خوبی است برای  سونی تا این ابزار بازی قابل‌حمل را فراموش نکند. Tron Evolution ،Toy  Story  3 و UFC Unleashed  2010 از جمله بازی‌هایی هستند‌که برای PSP  در‌نظر‌گرفته‌شده‌اند و البته بیش‌از ‌هفتاد عنوان‌جدید هم‌ در‌‌راه‌ است. البته، فراموش نکنید که PSP رقبای سرسختی‌دارد‌: آی‌فون شرکت اپل و از همه مهم‌تر محصول جدید نینتندو، یعنی 3DS‌

3DS
«‌دیدن‌تصاویر سه‌بعدی روی یک نمایشگر کوچک آن‌هم بدون عینک‌» بیشتر شبیه یک شوخی است تا واقعیت، اما شرکت ژاپنی نینتندو با ‌معرفی دستگاه بازی قابل حمل‌ 3DS در E3 نشان‌داد که این موضوع به هیچ وجه شوخی نیست؛ به‌خصوص این‌که با ارائه فهرست‌بلند بالایی از شرکت‌های فعال در حوزه‌بازی که نام‌های بزرگی ‌مانند ‌EA‌ Activision‌، Ubisoft و Konami در‌میان آن‌ها دیده می‌شود، دیگر جایی برای شک و تردید  باقی‌ نمی‌ماند که 3DS یک واقعیت محض‌است. بعد از ارائه نخستین‌ کنترلر حرکتی جریان‌ساز ‌‌توسط نینتندو (‌Wiimote) که‌سبب شد مایکروسافت و سونی به‌رغم‌‌توان کنسول‌هایشان به‌نوعی به Wii ببازند و در‌صدد ‌پر‌کردن حفره بزرگی که نینتندو در بازار آن‌ها ایجاد کرد، برآیند. در نمایشگاه E3 امسال  نیز نینتندو هیجانی‌ به‌پا‌کرد ودستگاهی را معرفی‌کرد که باز هم لقب «‌نخستین‌» را یدک می‌کشد‌:‌ 3DS نخستین سیستم بازی قابل‌حمل سه‌بعدی (شکل زیر).

http://shabakeh-mag.com/Data%5CGallery%5C2010%5C11%5CE2_s.jpg

 

این‌عنوان طولانی به‌طور‌خلاصه به‌این معنی است که یک ابزار قابل حمل دستی در اختیار دارید که شما را قادر می‌سازد بدون استفاده از عینک به انجام بازی‌های‌سه‌بعدی بپردازید‌. این سیستم شبیه Dsi است، اما وجود یک‌نمایشگر 5/3 اینچی سه‌بعدی در بالا و یک صفحه لمسی در پایین آن‌را از Dsi متمایز می‌کند. در اطراف این صفحه لمسی هم دکمه‌هایی قرار‌گرفته‌است.


هنوز فناوری که در پس این سیستم عمل می‌کند و آن‌را قادر می‌سازد تصاویر سه‌بعدی بدون استفاده عینک را برای کاربر فراهم کند، فاش نشده است‌. با استفاده از یک Slider می‌توان جلوه سه‌بعدی را بر‌حسب‌نیاز تنظیم‌کرد. از‌جمله ویژگی‌های دیگر ‌3DS  قابلیت‌‌های‌‌گرافیکی بهبود یافته یک دوربین در بالای نمایشگر بالایی و وجود دو لنزاست که امکان گرفتن تصاویر سه بعدی را فراهم می‌کند ‌(شکل‌ زیر)‌.

http://shabakeh-mag.com/Data%5CGallery%5C2010%5C11%5CE-2b_s.jpg

 

3DS ‌‌با بازی‌های ‌DS استاندارد سازگار است و می‌تواند از طریق وای‌فای با سایردستگاه های 3DS ارتباط برقرار‌کند. شاید‌بتوان ارائه 3DS را پاسخ نینتندو به آی‌فون اپل دانست. در‌واقع نباید فراموش کردکه بر‌خلاف انتظار‌، نینتندو همواره از اپل به‌عنوان رقیب خود یاد می‌کند، نه سونی‌.


کنترلرها

Kinect : تبدیل کاربر به یک کنترلر بزرگ
دان ماتریک، نایب ‌رئیس ‌ارشد بخش سرگرمی‌های ‌تعاملی شرکت مایکروسافت می‌گوید: «‌ما معتقدیم سرگرمی‌های تعاملی مهم‌ترین شکل سرگرمی است و باید امکان استفاده از آن برای افراد بیشتری فراهم‌شود.  همین‌باور است که ما را به‌سوی حذف‌آخرین مانع بین شما و سرگرمی که دوست دارید، راهنمایی کرده است. با تبدیل شما به یک کنترلر می‌توانیم تجربه شما و دوستانتان را از بازی و سرگرمی دگرگـــــون سازیم.» این گفته  دان ماتریک به خوبی نشان می‌دهد که این شرکت چه‌دیدی نسبت به نحوه کنترل بازی‌ها‌دارد‌.  در این حوزه‌، مایکروسافت در E3 امسال ابزار و فناوری جدیدی  را  معرفی کرد که ســال‌پیش نسخـه‌ابتدایی آن‌را به نمایش گذاشته‌بود و با نام Project Natal شناختـه می‌شـــد‌: یک‌کنترلر که بدون استفاده از حسگر اضافی و تنها از طریق دوربین می‌تواند حرکات کاربر را تشخیص‌دهد. مایکروسافت نسخه جدید این کنترلر را  با نام Kinect در E3 امسال نمایش داد و توجه زیادی را به خود جلب‌کرد‌‌( شکل‌ زیر‌).

http://shabakeh-mag.com/Data%5CGallery%5C2010%5C11%5CE3_s.jpg

 

 البته، بازیکنان حرفه‌ای این‌توجه مایکروسافت به‌کنترلرهای حرکتی را نوعی بی‌اعتنایی به‌خود تلقی می‌کنند، مایکروسافت هم این‌را به‌خوبی می‌داند و اطمینان می‌دهد که بازیکنان حرفه‌ای از قابلیت‌های kinect‌‌ ‌بهره‌منـد ‌خواهند ‌بود. با این‌حال، مایکروسافت بازی‌های سنتی ‌Halo:‌ Reach‌، Gears of War 3‌ و Call of Duty: Black Ops را برای این دسته از بازی دوستان که نمی‌توانند در انتظار بازی‌های مبتنی بر Kinect بمانند، ارائه‌می‌کند‌.


Kinect درچهارم نوامبر عرضه و پانزده‌‌بازی مبتنی بر آن ‌ارائه خواهد‌شد. البته  Kinect  فقط برای‌کنترل اکس‌باکس و بازی‌های آن نیست، بلکه‌کاربر می‌تواند فیلم‌ها‌، موسیقی‌ و گفت‌وگوهای زنده ویدیویی را نیز با حرکات ‌بدن‌ و دستورات ‌صوتی‌ کنترل‌کند. مایکروسافت هنوز هیچ عنوان قابل‌توجهی که مبتنی بر Kinect باشد و بازی‌دوستان را جلب کند، ارائه نداده است و اسکات‌استاینبرگ، ‌یکی از تحلیل‌گران حوزه‌بازی از این موضوع به‌عنوان « اشتباه راهبردی ‌مهم‌» این شرکت یاد می‌کند‌:‌ «‌آنچه که ما دیده‌ایم، اساساً مجموعه‌ای از بازی‌های‌کوچک و کاربردهای ساده‌است.


آن‌ها هنوز حتی چیزی به‌سادگی نگه داشتن یک اسلحه در یک بازی‌تیر‌اندازی اول شخص را نشان نداده‌اند.» البته، نباید فراموش‌کنیم که این فناوری هنوز جوان است و استفاده از قابلیت‌های آن به‌زمان بیشتری‌ نیاز دارد.  Kinect با این‌که در‌ترجمه حرکات نسبت به‌نسخه‌ پیشین (Project Natal) موفق‌تر عمل می‌کند، اما هنوز قادر به اجرای حرکات به‌طور نظیربه‌نظیر نیست و در این‌مورد از سونی عقب‌افتاده‌است.



Move: کپی‌برداری از Wii ؟
سونی اوایل سال جاری میلادی و در‌کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی یا  GDC، کنترلر حرکتی خود، یعنی Move را نمایش گذاشته‌بود (شکل‌ زیر)‌‌.

http://shabakeh-mag.com/Data%5CGallery%5C2010%5C11%5CE-00004_s.jpg

 

 

 Move ‌‌کنترلر حرکتی است که بسیار شبیه Wiimote نینتندو است. با این تفاوت که روی آن بخشی توپ مانند و نورانی وجود‌دارد که بر‌حسب شرایط رنگش‌ تغییر می‌کند و قابل ردیابی است.  با توجه به آزمایش‌هایی که صورت‌گرفته‌، مشخص شده که‌دقت Move نسبت‌به Kinect و Wiimote بیشتر ‌است‌. برای انجام حرکات‌خاص با Move علاوه‌بر حرکت دادن آن  باید از دکمه هم استفاده‌کرد‌ (شکل‌ زیر‌).

http://shabakeh-mag.com/Data%5CGallery%5C2010%5C11%5CE5_s.jpg


از بین‌بازی‌هایی که برای استفاده با Move در‌نظر‌گرفتـه‌شــده، می‌تـــوان بــه Killzone 3 اشاره کرد که در فوریه 2011 عرضه خواهد شد. از‌جمله بازی‌هایی که‌ در E3 نمایش داده شده، بازی Sorcery است که بنابر ادعای سونی با هیچ سیستم کنترل حرکت دیگری جز Move  قابل بازی‌‌نیست.  «استفاده همزمان از  Move و قابلیت‌های سه‌بعدی تجربه شگفت‌آوری را عرضه‌خواهد‌کرد.» این وعده‌ای است که سونی به مشتریان خود ‌می‌دهد.  تاپایان سال، ‌چهل‌بازی ویژه برای Move عرضه خواهد شد و با یک ارتقای نرم‌افزاری‌، این‌قابلیت به بازی‌های قدیمی‌تر نظیر Heavy Rain و Resident Evil 5 Gold Edition نیز افزوده‌خواهد‌شد.


با توجه به ‌پیش‌نمایش‌های ارائه شده در E3 مشخص‌است که سونی به‌طور عمده‌ای روی شناسایی نظیر به‌نظیر حرکات متمرکز است و در نظر دارد، شیوه‌ای ارائه کند که بازی‌های آینده با هر دو شیوه ‌کنترل بازی سازگار باشند. البته، استفاده از دکمه می‌تواند برگ برنده Move باشد، اما باید دید این قابلیت بر ویژگی استفاده از فرمان‌های صوتی Kinect غلبه‌ می‌کندیا خیر‌؟


OnLive ‌: بازی‌های ابری

با این‌که رقابت شدیدی بین سه‌کنسول مطرح وجود دارد، اما OnLive‌ راه‌دیگری را در پیش‌گرفته‌است. OnLive روشی را ارائه داده که با کمک آن کاربر برای اجرای بازی به‌استفاده از سخت‌افزارهای پیشرفته نیازی ‌ندارد. فقط یک اتصال اینترنتی پرسرعت‌ مهم‌ترین چیزی است که وی باید در‌اختیار‌داشته‌باشد و در صورت فراهم‌بودن آن می‌‍‌‌‌تواند بازی با بهترین سخت‌افزار ممکن را تجربه‌کند (‌در شماره 108 ماهنامه شبکه و در مقاله « کنسول‌جهانی »  به این موضوع پرداخته شده است‌)‌. این سخت‌افزار در دیتاسنترهای OnLive مستقر‌است و در حقیقت‌بازی در آنجا اجرا می‌شود و فقط فرمان‌های شما به OnLive فرستاده شده و پاسخ ‌(‌که تصاویر و صداها و سایر‌موارد مربوط به‌بازی است) برای شما ارسال می‌شود (شکل‌ زیر).

http://shabakeh-mag.com/Data%5CGallery%5C2010%5C11%5CE-00006_s.jpg

 

شما از یک کنسول یا یک سیستم اجرای بازی در جلوی خود استفاده نمی‌کنید و در حقیقت به دیتاسنتر OnLive متصل‌هستید. یکی از موانعی که باعث می‌شود کاربران از اجرای یک بازی لذت نبرند محدودیت سخت‌افزاری است و OnLive راهی برای‌حل این مشکل‌است. مدت‌ها است‌که OnLive سرویس جدید خود را معرفی کرده‌است. این شرکت در E3 بیان‌کرد، در هفدهم ژوئن آن‌را راه‌اندازی خواهد‌کرد. 23‌عنوان از ناشرانی نظیر EA ‌،‌Ubisoft ‌،‌THQ و Square Enix ( غایب بزرگ این‌فهرست هم Activision است‌) ارائه خواهند شد،  بازی‌هایی نظیر Assassinis Creed  وMass Effect 2  

OnLive روش خود را نوعی جایگزین برای کنسول‌ها می‌داند، اما بسیاری از افراد نسبت به‌موفقیت آن در رقابت با کنسول‌ها تردید‌دارند. OnLive قول‌داده که کاربران در صورت‌استفاده از اینترنت با پهنای باند بالا‌سرعتی نظیر‌کنسول را تجربه‌کنند. حداقل سرعت برای کیفیت استاندارد 5/1‌ مگابایت ‌در‌ثانیه است و برای HD دست‌کم به اتصال اینترنتی با‌سرعت پنج مگابایت در‌ثانیه نیاز است‌. البته، کاربران باید فاصله هزار مایل تا یک دیتاسنتر OnLive را نیز رعایت‌کنند.


کارت شبکه برای بازی آنلاین

   Killer 2100 نسل‌بعدی ‌‌NIC (سرنام ‌Network Interface Card)‌ ارائه‌‌شده توسط شرکت Bigfoot Networks برای بازی‌های آنلاین است و سرعت بسیار بالایی را در انتقال داده ارائه می‌دهد. استفاده از فناوریGame Networking DNA   ‌شامـــل یـک NPU ( سرنــــام Network Processing Unit) قدرتمند‌، Advanced Game  Detect‌،Windows stack bypass‌، Visual Bandwidth Control و موارد دیگری که سبب شده Killer 2100 گزینه‌ای ایده‌آل برای بازی‌های تحت‌ شبکه باشد. نصب ‌و‌ راه‌اندازی Killer 2100 برای‌کاربرانی با هر سطح دانش امکان‌پذیر است و با‌حداقل تنظیمات می‌توان سیستم را ارتقا داد، اما برای آن‌هایی که تمایل‌دارند قدرت‌کامپیوتر خود‌را بر‌‌حسب نیاز بالا‌ببرند، Killer 2100 ابزارهای قدرتمندی را برای نظارت و بهینه‌سازی عملکرد شبکه ارائه می‌دهد‌.  Visual Bandwidth Control  باز‌خوردهای ‌بی‌درنگی‌ را درباره چگونگی مصرف پهنای باند فراهم می‌کند و این کمک می‌کند کاربر برنامه‌هایی را که پهنای‌باند زیادی مصرف‌می‌کنند، محدود یا متوقف‌کند. در این‌صورت امکان انجام کارهایی نظیر دانلود فایل در حین اجرای بازی آنلاین امکان‌پذیر می‌شود.


ویژگی Gaming PC Monitor  کمک‌می‌کند، آمارهایی نظیر‌میزان استفاده از پردازنده‌، حافظه و نیز نرخ فریم قابل ردیابی باشد. از دیگر ویژگی‌های Killer 2100 ‌پردازنده شبکه اختصاصی‌ چهارصد‌مگاهرتزی،‌ 128‌مگابایت‌رم DDR2 و PCIe است. قابلیت Advanced Game Detect به‌طور خودکار ترافیک مربوط به‌بازی آنلاین را شناسایی می‌کند و به آن نسبت‌به سایر ترافیکی که به‌سوی کامپیوتر می‌آید، اولویت‌ می‌دهد‌. Killer 2100‌ داده‌های مربوط به‌بازی را می‌گیرد و‌با استفاده از Windows Network Stack Bypass آن‌ها را سریع‌تر از هر‌کارت شبکه‌دیگری به‌طور مستقیم به بازی شما می‌فرستد.


تأخیر یا ‌latency  این‌کارت با یک NIC آن‌بورد مقایسه‌شده‌است (شکل ‌زیر). هر دو در‌حال انتقال بسته‌های‌ صد‌بایتی از PC مشابهی روی یک شبکه Gigabit LAN هستند‌.

http://shabakeh-mag.com/Data%5CGallery%5C2010%5C11%5CE-00007_s.jpg

 

لپ‌تاپ‌ها؛ بازی‌های سه‌بعدی

در دنیای بازی‌های‌ سه‌بعدی بازیکنانی که تمایل‌ دارند، از سیستم‌های قابل‌حمل‌ استفاده‌ کنند نیز فراموش ‌نشده‌اند. ارائه کامپیوترهای قابل‌حمل ‌که به‌طور تخصصی برای تجربه دنیای سه‌بعدی طراحی شده‌اند، یکی از روش‌هایی است که این گروه از مشتریان را پوشش‌می‌دهد‌.


به‌عنوان‌مثال، می‌توان به لپ‌تاپ جدید یازده‌ اینچی ‌Alienware M11x اشاره‌کرد. خصوصیاتی نظیر برخورداری پردازنده Core i7‌، گرافیک ‌NVIDIA 1GB GeForce GT335M‌، وضوح 1366×768 (یا 720p برای نمایش خانگی) میزان هشت‌گیگابایت حافظه DDR3 ‌و یک درایو Solid State به‌ظرفیت 256 گیگابایت این لپ‌تاپ را برای چنین استفاده‌ای فراهم‌می‌کند (‌شکل زیر‌).

http://shabakeh-mag.com/Data%5CGallery%5C2010%5C11%5CE-00008_s.jpg



همچنین‌، Origin  شرکتی که توسط سه‌نفر از کارکنان سابق Alienware  تأسیس‌ شده‌، درنمایشگاه امسال لپ‌تاپ مخصوص ‌بازی EON15-3D را به‌نمایش‌گذاشت. مشخصات سخت‌افزاری این دستگاه  بسیار‌مشابه‌ نمونه پیشین خود، ‌یعنی EON15 ‌است و‌تفاوت اساسی در افزوده‌شدن یک‌نمایشگر1/15 اینچی با وضوح 768×  1366پیکسل و نرخ به روز رسانی120هرتز است. نمایشگر 120‌ مگاهرتزی به لپ‌تاپ اجازه‌می‌دهد، بازی‌ها را به‌طور سه‌بعدی رندر کند که با استفاده از عینک‌های 3D Vision شرکت Nvidia قابل مشاهده است. از جمله ویژگی‌های بارز این سیستم برخورداری از پردازنده  Core i7-820QM، ‌هشت‌گیگابایت حافظه ‌DDR3‌‌‌، GeForce GTX 285M‌ و یک هارددیسک 750 گیگابایتی (‌یا یک SSD به ظرفیت 512 گیگابایت‌) است.

جدال با غول نامرئی
 آیا عمر مفید کنسول‌هایی نظیر اکس‌باکس به‌پایان رسیده‌است‌؟ چرا مایکروسافت اصرار دارد که همچنان آن‌ را در بازار نگه‌دارد‌؟ آیا Kinect‌، Move و Wiimote می‌توانند دوره حیات کنسول‌های وابسته به خود را افزایش‌دهند‌؟ به‌نظر می‌رسد، در حال حاضر ارائه یک کنسول کاملاً جدید با معماری و خصوصیاتی جدید نه برای شرکت‌های ارائه‌دهنده بازده مالی خوبی دارد و نه  مشتریان حاضرند برای چنین محصولی که به‌یقین گران‌قیمت خواهد بود، پول بپردازند.


پس شاید یکی از بهترین کارها همین راهکاری است که مایکروسافت دنبال می‌کند‌: افزودن یک ویژگی جدید و جذاب به کنسول پیر خود به این امید که بازار خود را حفظ کند. اما واقعاً باید به راهی بهتر اندیشید. OnLive یکی از چندین شرکتی است که بحث Cloud Gaming را به واقعیت نزدیک کرده است و اگر‌چنین پیش‌برود، روزی فراخواهد رسید که دیگر کسی به‌سوی Xbox و PS3 نرود و همه روی Cloud به بازی بپردازند.


شاید حرکت بعدی مایکروسافت و سونی‌، حرکت به سوی سه‌بعدی باشد، زیرا به‌ظاهر Cloud Gaming در این زمینه آسیب‌پذیر است و یکی از حوزه‌هایی که مایکروسافت و به‌ویژه سونی می‌توانند با‌ورود به آن جلوی رقبایی نظیر OnLive بایستند و  مانور دهند، همین حوزه‌بازی‌های سه‌بعدی‌است.


نکته جالب توجه این‌که نینتندو در هیاهوی ارائه کنترلرهای جدید از سوی سونی و مایکروسافت‌، در E3 حاضر شد‌، 3DS را ارائه کرد و رفت. ابزاری که بسیار مرموزتر از آن چیزی است که به‌نظر می‌رسد. درست مثل خود نینتندو که مانند یک معمای حل‌نشده است‌؛ مثل یک موجود نامرئی می‌آید و به‌دور از هیاهو بخشی از بازار مایکروسافت و سونی را از آن خود می‌کند و می‌رود، به همین‌سادگی.

منابع :


- http://www.msnbc.msn.com
- http://reviews.cnet.com
- www.dailytechmag.com
- http://www.xbox.com
- Bigfoot Networks سایت شرکت

/ 0 نظر / 16 بازدید